Pilates-instructeur

Niet  iedereen kan zomaar de oefeningen voor Pilates uitleggen aan mensen die het willen beoefenen. Natuurlijk helpt een opleiding fysiotherapie enorm, maar de specifieke kracht van Pilates wordt duidelijk gemaakt in de opleiding Pilates-instructeur.

427pilates_a

Deze opleiding kan via diverse instanties gevolgd worden. Een opleiding zal enkele maanden duren. Er zijn veel facetten waar een goede instructrice rekening mee zal moeten houden. Logisch: Pilates kan worden aangepast aan het lichaam of de conditie van degene die het beoefent. De authentieke Pilates-oefeningen moeten bovendien op zeer professionele wijze worden uitgevoerd. Dit omdat de uitwerking anders minder positief kan uitpakken.

Mensen die de cursus Pilates-instructeur hebben afgerond hebben een erkend diploma en kunnen dit desgewenst tonen. Indien u twijfelt aan de kennis en kunde van een instructeur, kunt u altijd vragen om dit diploma.

Voor mensen die de cursus willen volgen kan ik aanraden contact op te nemen met AALO. Zij geven op prettige en professionele wijze deze interessante training.

Deze opleiding is speciaal voor AALO ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde Klassiek Pilates specialisten. Deze specialisten hebben diepgaande Pilates kennis & meer dan 10 jaar ervaring in hun vak. Ze zijn onder andere onderwezen in de Romana’s Pilates en Power Pilates en hebben ook gedoceerd en gestudeerd in New York, daar waar Pilates ooit begon.

De AALO pilates opleidingen zijn volgens de authentieke pilatesmethode ontwikkeld. Geen variaties op Pilates, maar Pilates zoals het bedoeld is. Houd er wel rekening mee dat deze cursus vrij prijzig is. Wellicht is het interessant om te weten dat mensen die hier beroepsmatig mee aan de slag gaan in de toekomst de mogelijkheid hebben om geld terug te krijgen van de belasting voor deze opleiding.

Lees meer

Wie kan aan Pilates doen?

“Pilates is voor iedereen. Jong en oud!”

images (1)

Iedereen kan aan Pilates doen. Het is een methode die door kleine aanpassingen eenvoudig kan worden aangepast aan de persoon die de oefening doet. Hierdoor kan rekening gehouden worden met ieders gesteldheid. Pilates-oefeningen worden vaak gebruikt als revalidatie bij rugklachten en/of schouder- en nekklachten. Doordat het “Powerhouse” (samenwerking van rugspieren, buikspieren en bekkenbodemspieren) verstevigd wordt, worden spanningen op die plaatsen weggenomen.

Pilates wordt door zowel vrouwen als mannen beoefend, immers, iedereen kan baat hebben bij de methode! Zeker als je lichamelijk zwaar werk hebt, vergeet hierbij de kantoorbaan niet (zitten is de zwaarste houding voor je rug), is het zaak goed voor je lichaam te zorgen. Een lichaam in conditie kan de hele wereld aan!

Ook (top-)sporters kunnen gebruik maken van Pilates. De kennis van instructeurs kan hen helpen tot grotere prestaties te komen. Ook kunnen de oefeningen helpen de kans op blessures te voorkomen. Ook hierbij is het toverwoord “balans”. Tijdens de les worden de diep gelegen houdingsspieren ( buik-, rug-, bekkenbodemspieren en heupbuigers) getraind die zorgen voor een stabiele romp. Als deze spieren goed zijn ontwikkeld zijn ze automatisch actief tijdens het bewegen, zijn ze niet sterk genoeg nemen de grote bewegingsspieren (oppervlakkige buik-, rug-, bilspieren) het over en kun je allerlei klachten krijgen zoals een overbelaste rug of blessures aan de hamstrings of in de liezen.

Vaak wordt de vraag gesteld of ook zwangere vrouwen aan Pilates kunnen (blijven) doen. Voor hen is er, naast de normale Pilates, ook een ZwangerschapsPilates ontwikkeld. Wel is de stelregel te allen tijde dat de beoefenaar van Pilates zich prettig moet voelen bij wat hij/zij doet. Voor zwangere vrouwen geldt dit nog meer. Pilates kan overigens prima helpen bij het tegengaan van veel voorkomende klachten onder zwangere vrouwen.

 

Lees meer

Pilates en Zwangerschap

Veel zwangere vrouwen vragen zich af of het verstandig is om bepaalde sportvormen te blijven beoefenen tijdens de zwangerschap. Bij Pilates kan dit geen kwaad. Sterker nog: er is een speciale zwangerschapsPilates ontwikkeld. Belangrijk is wel dat men zich (lichamelijk) goed moet voelen bij de oefeningen. Belangrijke regel: wat niet goed voelt moet je niet doen!

images

Als je zwanger bent verandert er ontzettend veel in je lichaam: fysiek, emotioneel en hormonaal. Belangrijk is om een bepaalde mate van fit- en soepelheid te behouden, zwanger zijn en (voornamelijk) de bevalling kun je vergelijken met topsport!

De methode Pilates is hier uitermate geschikt voor. Het is zacht door de ontspanning tijdens de oefeningen en het geeft je een goed besef van je eigen lichaam.

Tijdens de zwangerschap verandert je zwaartepunt, door de groei van je buik kantelt het bekken naar voren. In de Pilates les leer je hoe je de kernspieren (diepgelegen buik- en rugspieren, bekkenbodemspieren) kunt aanspannen en op die manier zelf je kindje kunt ‘dragen’ in plaats van de buik te laten ‘hangen’. Door training en een juiste lichaamshouding kan een veel voorkomende klacht zoals lage rugpijn worden voorkomen. Dit zal je zwangerschap vele malen prettiger maken.

Ook na een keizersnede is het herstel van de buikspieren sneller door de verbeterde doorbloeding en training van de spieren.
ZwangerschapsPilates kun je volgen vanaf ongeveer twaalf weken tot aan het einde van de zwangerschap. De volgorde van de oefeningen is zo afgestemd dat je nooit (te) lang is eenzelfde houding, zit, ligt of staat. De lessen zijn verantwoord van opbouw en aan te passen aan een ieders gesteldheid. Immers: geen vrouw is hetzelfde, iedereen heeft een ‘eigen’ zwangerschap en ook een ‘eigen’ medische achtergrond.

 

Lees meer

Geschiedenis van Pilates

Pilates zoals wij dat nu kennen is gebasseerd op de leer van Joseph Pilates. Deze Duitser leed als kind aan astma en acute reuma. Door zich te verdiepen in Oosterse én Westerse vormen van inspanningstechnieken had hij zich op zijn veertiende al sterk ontwikkeld. Vanwege zijn lichaam werd hij gevraagd als model voor anatomische tekeningen.

Later verhuisde Pilates naar Engeland met als doel profbokser te worden. Hij was echter ook een prima turner. In Engeland kreeg hij de opdracht Britse detectives de technieken van zelfverdediging bij te brengen. Toen de eerste wereldoorlog uitbrak werd Pilates gezien als vijand vanwege zijn Duitse achtergrond. Hij werd gevangen gezet. In de gevangenis werd hij ziekenverpleger. Het was in deze periode dat hij begon met de ontwikkeling van de oefenvorm Pilates. Hij werkte aan toestellen waarmee bedlegerige patiënten konden oefenen. Zo stimuleerde hij hun herstel. Pilates raakte meer en meer overtuigd van zijn visie en werkte hard aan de ontwikkeling hiervan.

Na de oorlog keerde Pilates terug naar Duitsland. Echter: al snel verhuisde hij naar New York in de Verenigde Staten. Daar trokken zijn oefenmethodes de aandacht van de balletwereld. De methodes werden belangrijk onderdeel van de dansopleidingen en zijn dat vandaag de dag nog steeds. Kort gezegd hebben de visie van Pilates én de danssport één ding gemeen: beiden gaan uit van balans als belangrijke voorwaarde.

De visie van Pilates: de balans en coördinatie tussen het fysieke, mentale en spirituele. Fysieke fitheid is de eerste voorwaarde voor geluksbeleving, aldus Joseph.
Aanvankelijk was de methode alleen bekend bij dansers, atleten en filmsterren totdat de effecten van de training werden opgepikt door het grote publiek. Net als Yoga heeft Pilates verschillende vormen aangenomen, zolang de principes worden gehandhaafd en gerespecteerd is dat ook niet erg.

Lees meer

Wat is Pilates

Hoewel steeds meer Nederlanders aan Pilates doen, zijn er toch nog heel veel mensen die niet weten wat deze filosofie (want dat is het) nou eigenlijk inhoudt. Mensen weten vaak wel dat het iets met je lichaam te maken heeft. En dat er oefeningen bij komen kijken. Maar dat je hierdoor ook je geest kunt trainen en dat er voor deze vorm speciale oefeningen zijn ontwikkeld is, over het algemeen, minder bekend.

De methode is genoemd naar Joseph Pilates (1880-1967), een gedreven docent, die zijn methode “The Art of Contrology” noemde. Joseph Pilates geloofde in de kracht van de geest om het lichaam te beheersen. En in de kracht van het lichaam om de geest te ondersteunen.

De Pilates-filosofie werkt met training van lichaam en geest. Om dat te bereiken bestaat er een serie speciaal ontwikkelde Pilates oefeningen. Door de samenwerking tussen lichaam en geest bereik je een algehele goede conditie. Je voelt je lekker in je lijf en in je geest. Lichaam en geest raken goed in balans. Juist deze balans is iets waar Pilates zich op richt.

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt – met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Je werkt vanuit je centrum, ook wel “powerhouse” genoemd. Ten slotte is de juiste lichaamshouding zeer belangrijk om de beweging goed te kunnen uitvoeren.

Wat bereik je met Pilates?
Als je regelmatig en nauwkeurig traint, kan Pilates geweldige resultaten opleveren:
• Je lichaamshouding wordt beter
• Je spieren van de romp worden sterker
• Je coördinatie wordt beter
• Je wervelkolom wordt soepeler en sterker
• Je bloedcirculatie verbetert
• Je verhoogt je longcapaciteit
• Je spierkracht en flexibiliteit nemen toe
• Je hebt minder last van stress en vermoeidheid

Lees meer