Vier redenen waarom mannen pilates moeten doen

pilatesman

Veel mannen zien pilates als een vrouwensport, maar sport in het algemeen moet los van gender gezien worden. Bewegen is altijd goed voor een mens. Of je nu een man of een vrouw bent. Behalve dit zijn er ook nog een andere hele goede redenen te bedenken waarom een man ook aan pilates moet beginnen.

 

1. Pilates helpt je bij andere sporten

Het kan helpen bij bijvoorbeeld je golfswing, je hebt meer coördinatie en gevoel voor richting. Zelfs met fietsen, hardlopen en wandelen helpt dit. Door de oefeningen leer je je lichaam beter kennen.

 

2. Je seksleven wordt beter

Dit geldt natuurlijk ook vrouwen, maar het is een hele goede reden om aan pilates te beginnen. Pilates helpt bij het opbouwen van bepaalde spieren, zoals je bekkenbodemspieren, die je gebruikt bij het plassen, maar ook bij seks.

 

3. Het is geen yoga

Niet iedereen vindt yoga leuk, daarom het misschien wel een heel goed idee om eens iets anders te proberen. Kracht en lenigheid wordt bij pilates gecombineerd. Interactie is meer aanwezig met de leraar, terwijl dat bij yoga minder het geval is.

 

4. Je krijgt misschien eindelijk je ´sixpack’

Binnen de sport pilates zijn er veel core oefeningen, dus wat je misschien niet lukt met de gewone buikspieroefeningen bereik je hoogstwaarschijnlijk wel met pilates. Ook de kleinere spiergroepen, die je normaal waarschijnlijk vergeet, worden gebruikt bij pilates.

5. Je hebt meer energie, maar zweet minder

Tijdens de workout zweet je minder, dan bijvoorbeeld bij cardio oefeningen of gewichtheffen. En erna voel je herboren en fris. Ondanks dat voel je de volgende dag duidelijk wel dat je iets hebt gedaan.

Lees meer

Wie kan aan Pilates doen?

“Pilates is voor iedereen. Jong en oud!”

images (1)

Iedereen kan aan Pilates doen. Het is een methode die door kleine aanpassingen eenvoudig kan worden aangepast aan de persoon die de oefening doet. Hierdoor kan rekening gehouden worden met ieders gesteldheid. Pilates-oefeningen worden vaak gebruikt als revalidatie bij rugklachten en/of schouder- en nekklachten. Doordat het “Powerhouse” (samenwerking van rugspieren, buikspieren en bekkenbodemspieren) verstevigd wordt, worden spanningen op die plaatsen weggenomen.

Pilates wordt door zowel vrouwen als mannen beoefend, immers, iedereen kan baat hebben bij de methode! Zeker als je lichamelijk zwaar werk hebt, vergeet hierbij de kantoorbaan niet (zitten is de zwaarste houding voor je rug), is het zaak goed voor je lichaam te zorgen. Een lichaam in conditie kan de hele wereld aan!

Ook (top-)sporters kunnen gebruik maken van Pilates. De kennis van instructeurs kan hen helpen tot grotere prestaties te komen. Ook kunnen de oefeningen helpen de kans op blessures te voorkomen. Ook hierbij is het toverwoord “balans”. Tijdens de les worden de diep gelegen houdingsspieren ( buik-, rug-, bekkenbodemspieren en heupbuigers) getraind die zorgen voor een stabiele romp. Als deze spieren goed zijn ontwikkeld zijn ze automatisch actief tijdens het bewegen, zijn ze niet sterk genoeg nemen de grote bewegingsspieren (oppervlakkige buik-, rug-, bilspieren) het over en kun je allerlei klachten krijgen zoals een overbelaste rug of blessures aan de hamstrings of in de liezen.

Vaak wordt de vraag gesteld of ook zwangere vrouwen aan Pilates kunnen (blijven) doen. Voor hen is er, naast de normale Pilates, ook een ZwangerschapsPilates ontwikkeld. Wel is de stelregel te allen tijde dat de beoefenaar van Pilates zich prettig moet voelen bij wat hij/zij doet. Voor zwangere vrouwen geldt dit nog meer. Pilates kan overigens prima helpen bij het tegengaan van veel voorkomende klachten onder zwangere vrouwen.

 

Lees meer

Pilates en Zwangerschap

Veel zwangere vrouwen vragen zich af of het verstandig is om bepaalde sportvormen te blijven beoefenen tijdens de zwangerschap. Bij Pilates kan dit geen kwaad. Sterker nog: er is een speciale zwangerschapsPilates ontwikkeld. Belangrijk is wel dat men zich (lichamelijk) goed moet voelen bij de oefeningen. Belangrijke regel: wat niet goed voelt moet je niet doen!

images

Als je zwanger bent verandert er ontzettend veel in je lichaam: fysiek, emotioneel en hormonaal. Belangrijk is om een bepaalde mate van fit- en soepelheid te behouden, zwanger zijn en (voornamelijk) de bevalling kun je vergelijken met topsport!

De methode Pilates is hier uitermate geschikt voor. Het is zacht door de ontspanning tijdens de oefeningen en het geeft je een goed besef van je eigen lichaam.

Tijdens de zwangerschap verandert je zwaartepunt, door de groei van je buik kantelt het bekken naar voren. In de Pilates les leer je hoe je de kernspieren (diepgelegen buik- en rugspieren, bekkenbodemspieren) kunt aanspannen en op die manier zelf je kindje kunt ‘dragen’ in plaats van de buik te laten ‘hangen’. Door training en een juiste lichaamshouding kan een veel voorkomende klacht zoals lage rugpijn worden voorkomen. Dit zal je zwangerschap vele malen prettiger maken.

Ook na een keizersnede is het herstel van de buikspieren sneller door de verbeterde doorbloeding en training van de spieren.
ZwangerschapsPilates kun je volgen vanaf ongeveer twaalf weken tot aan het einde van de zwangerschap. De volgorde van de oefeningen is zo afgestemd dat je nooit (te) lang is eenzelfde houding, zit, ligt of staat. De lessen zijn verantwoord van opbouw en aan te passen aan een ieders gesteldheid. Immers: geen vrouw is hetzelfde, iedereen heeft een ‘eigen’ zwangerschap en ook een ‘eigen’ medische achtergrond.

 

Lees meer