Yoga is ten onrechte veel bekender dan pilates, en het is veel makkelijker een school te vinden waar je lessen in yoga kunt krijgen, dan om een pilates instructeur te vinden. Hoewel yoga en pilates misschien op elkaar lijken, zijn er aantal belangrijke verschillen.

Ten eerste worden houdingen bij pilates niet zo lang vastgehouden als bij yoga. Yoga gaat ook om het oefenen van geduld, en het steeds verder oprekken van je spieren, terwijl pilates echt gericht is op bescherming van de werking van het lichaam. Hoewel het dus sneller gaat en daardoor intensiever lijkt dat yoga, is pilates vaak veiliger om te doen als je last hebt van blessures. Maar, met een goede pilates training verbrandt je meestal wel meer calorieën dan bij yoga.

nek

Ademhaling bij pilates is ook anders dan bij yoga. Bij yoga wordt vaak “buikademhaling” toegepast, en wordt intuïtief in- en uitgeademd, terwijl bij pilates de adem ook hoger kan liggen omdat de core wordt aangespannen, en uitademing ook vaak samengaat met gerichte aanspanning van bepaalde spiergroepen.

Bij pilates worden meer oefeningen op de grond gedaan dan bij yoga, maar dit betekent niet dat pilates meer belastend is voor de knieën, in tegendeel. Een goede mat is dus wel, net als bij yoga, essentieel.

rug

Pilates is dus minder riskant dan yoga en beter voor je figuur, maar toch werkt het ook met ontspanning en niet uitsluitend met inspanning.

(Visited 103 times, 1 visits today)