Veel zwangere vrouwen vragen zich af of het verstandig is om bepaalde sportvormen te blijven beoefenen tijdens de zwangerschap. Bij Pilates kan dit geen kwaad. Sterker nog: er is een speciale zwangerschapsPilates ontwikkeld. Belangrijk is wel dat men zich (lichamelijk) goed moet voelen bij de oefeningen. Belangrijke regel: wat niet goed voelt moet je niet doen!

images

Als je zwanger bent verandert er ontzettend veel in je lichaam: fysiek, emotioneel en hormonaal. Belangrijk is om een bepaalde mate van fit- en soepelheid te behouden, zwanger zijn en (voornamelijk) de bevalling kun je vergelijken met topsport!

De methode Pilates is hier uitermate geschikt voor. Het is zacht door de ontspanning tijdens de oefeningen en het geeft je een goed besef van je eigen lichaam.

Tijdens de zwangerschap verandert je zwaartepunt, door de groei van je buik kantelt het bekken naar voren. In de Pilates les leer je hoe je de kernspieren (diepgelegen buik- en rugspieren, bekkenbodemspieren) kunt aanspannen en op die manier zelf je kindje kunt ‘dragen’ in plaats van de buik te laten ‘hangen’. Door training en een juiste lichaamshouding kan een veel voorkomende klacht zoals lage rugpijn worden voorkomen. Dit zal je zwangerschap vele malen prettiger maken.

Ook na een keizersnede is het herstel van de buikspieren sneller door de verbeterde doorbloeding en training van de spieren.
ZwangerschapsPilates kun je volgen vanaf ongeveer twaalf weken tot aan het einde van de zwangerschap. De volgorde van de oefeningen is zo afgestemd dat je nooit (te) lang is eenzelfde houding, zit, ligt of staat. De lessen zijn verantwoord van opbouw en aan te passen aan een ieders gesteldheid. Immers: geen vrouw is hetzelfde, iedereen heeft een ‘eigen’ zwangerschap en ook een ‘eigen’ medische achtergrond.

 

(Visited 78 times, 1 visits today)