“Pilates is voor iedereen. Jong en oud!”

images (1)

Iedereen kan aan Pilates doen. Het is een methode die door kleine aanpassingen eenvoudig kan worden aangepast aan de persoon die de oefening doet. Hierdoor kan rekening gehouden worden met ieders gesteldheid. Pilates-oefeningen worden vaak gebruikt als revalidatie bij rugklachten en/of schouder- en nekklachten. Doordat het “Powerhouse” (samenwerking van rugspieren, buikspieren en bekkenbodemspieren) verstevigd wordt, worden spanningen op die plaatsen weggenomen.

Pilates wordt door zowel vrouwen als mannen beoefend, immers, iedereen kan baat hebben bij de methode! Zeker als je lichamelijk zwaar werk hebt, vergeet hierbij de kantoorbaan niet (zitten is de zwaarste houding voor je rug), is het zaak goed voor je lichaam te zorgen. Een lichaam in conditie kan de hele wereld aan!

Ook (top-)sporters kunnen gebruik maken van Pilates. De kennis van instructeurs kan hen helpen tot grotere prestaties te komen. Ook kunnen de oefeningen helpen de kans op blessures te voorkomen. Ook hierbij is het toverwoord “balans”. Tijdens de les worden de diep gelegen houdingsspieren ( buik-, rug-, bekkenbodemspieren en heupbuigers) getraind die zorgen voor een stabiele romp. Als deze spieren goed zijn ontwikkeld zijn ze automatisch actief tijdens het bewegen, zijn ze niet sterk genoeg nemen de grote bewegingsspieren (oppervlakkige buik-, rug-, bilspieren) het over en kun je allerlei klachten krijgen zoals een overbelaste rug of blessures aan de hamstrings of in de liezen.

Vaak wordt de vraag gesteld of ook zwangere vrouwen aan Pilates kunnen (blijven) doen. Voor hen is er, naast de normale Pilates, ook een ZwangerschapsPilates ontwikkeld. Wel is de stelregel te allen tijde dat de beoefenaar van Pilates zich prettig moet voelen bij wat hij/zij doet. Voor zwangere vrouwen geldt dit nog meer. Pilates kan overigens prima helpen bij het tegengaan van veel voorkomende klachten onder zwangere vrouwen.

 

(Visited 63 times, 1 visits today)